Przedmiot: Lekcja wychowawcza
Klasa: 1-3 gimnazjum
Temat lekcji: Zagrożenia, które czyhają, czyli…
Cele lekcji:
Cel ogólny: Uświadomienie uczniom, jakie zagrożenia czyhają
w otaczającym ich świecie.
- W zakresie wiadomości: uczeń definiuje pojęcie zagrożenia, wymienia zagrożenia jakie mogą go spotkać w jego otoczeniu, podaje przykłady zagrożeń, wymienia używki, wyjaśnia jaki wpływ mają używki na organizm człowieka,
- W zakresie umiejętności: uczeń wyciąga wnioski z zagrożeń i określa jak może ich unikać, wystrzegać się, ocenia powagę sytuacji w jakiej może się znaleźć, stosuje zasady ograniczonego zaufania w kontaktach z drugim człowiekiem poznanym przez Internet,
- W zakresie postaw: uczeń uświadamia sobie, że w otaczającym go świecie czyha na niego wiele niebezpieczeństw oraz „z głową” obchodzi się z używkami i korzystaniem z Internetu.
Środki dydaktyczne: rzutnik, komputer, film, ankieta „Czy
jesteś uzależniony od komputera?”
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody nauczania: pogadanka, „burza mózgów”, dyskusja
Przebieg lekcji
PRZYGOTOWAWCZA
- powitanie
- wprowadzenie do tematu
REALIZACJI
- „burza mózgów” – postawienie pytania Co to są zagrożenia?
Jakie potrafią wymienić zagrożenie?
- podczas burzy mózgów, kiedy będą przez uczniów wymieniane
propozycje nauczyciel zadaje dodatkowe pytania rozszerzające temat.
- zagrożenia, które
pojawią się na lekcji to używki, sekty, subkultury, Internet,
cyberprzemoc
- opowiadając o używkach nauczyciel, bądź uczniowie
wymienią rodzaje używek, wpływ ich na
organizm oraz jak nie ulegać pokusom i ćwiczyć asertywność
- opowiadając o sektach i subkulturach uczniowie wyjaśniają
co to jest i jaki znają podział
- opowiadając o Internecie uczniowie wymienią jego funkcję,
problemy i zagrożenia wypływające z Internetu, opowiadają jak można bezpiecznie
korzystać z Interentu
- oglądanie filmu „Stop cyberprzemocy” – dyskusja na temat
obejrzanego filmu edukacyjnego i postawienie pytanie „Co uczniowie sądzą na ten
temat?”
PODSUMOWANIA
- wypełnienie ankiety „Czy jesteś uzależniony od komputera?”
- wyciągnięcie wniosków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz